hshafaA

مطالب آموزشی پزشکی

hshafaA

مطالب آموزشی پزشکی

۱۸ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

۱-هنگام یادگیری یک مطلب مهم آدامس بجوید.

احتمالا بعد از خواندن این مطلب به این فکر می کنید که از این به بعد باید آدامس جویدن در کلاس های درس آزاد شود! در واقع به دلایلی کاملا ناشناخته آدامس جویدن باعث افزایش فعالیت هیپوکامپ در مغز میشود که مرکز یادگیری است و ناحیه بسیار مهمی برای حفظ و نگهداری مطالب مهم محسوب می شود.

طبق یک تحقیق انجام شده در انگلیس نشان داده شد که نمرات امتحانی دانش آموزانی که در کلاس آدامس می جویدند بیشتر از دانش آموزان دیگر بود و سریعتر از آنها می توانستند کلمات را به خاطر بیاورند. شاید وقت آن رسیده شما هم آدامس مورد علاقه تان را بجوید!

۲-چشم هایتان را ببندید و به اطراف بچرخانید.

شاید انجام این کار برایتان مضحک به نظر برسد اما حقیقت این است که واقعا به تقویت حافظه کمک می کند. طبق گفته محققان حرکت افقی چشم باعث فعال شدن هر دو نیمکره مغز می شود. مطالعه ای روی افراد مختلف نشان داد که کسانی که هر روز صبح ۳۰ ثانیه چشمهایشان را می بستند و به اطراف حرکت می دادند به طور متوسط ۱۰% بیشتر از بقیه در به خاطر آوردن موضوعات و مطالب مختلف موفق بودند.

 

۳- دستتان را مشت کنید.

مشت کردن دست ها، یعنی دقیقا همان کاری که موقع عصبانیت انجام می دهیم باعث افزایش احتمال به یاد آوردن مطالب می شود. بعضی ها اعتقاد دارند که با مشت کردن انگشتان یک دست می توانید اطلاعات را در ذهنتان ذخیره کنید و با مشت کردن دست دیگر آنها را به راحتی به خاطر بیاورید. از نظر محققان مشت کردن دست به فعال شدن مناطقی از مغز که به حافظه مربوط است منجر می شود.

ادامه مطلب...

  • سمیرا رضایی
  • ۰
  • ۰

دلایل ژنتییکی (اگر پدر یا مادر خجالتی هستند در این صورت کودک ممکن است ژنتیکی خجالتی باشد.)الگو برداری از پدر یا مادر (پدر و مادر­ی که خودشان مهارت اجتماعی خوبی ندارند امکان دارد بچه خجالتی داشته باشند و نداند که چگونه باید ارتباط برقرار کند و دلیل خجالتی بودن او الگو برداری از پدر یا مادرش باشد).کاری که پدر و مادر در جهت کمک کردن به بچه ها در این زمینه باید انجام دهند این است که در درجه­ اول کلمه خجالتی را از دایره لغاتشان دور بیاندازند و اصلا از آن استفاده نکنند. چون هربار که از این لغت استفاده می کنید این خصوصیت اخلاقی را در کودکتان تقویت می کنید. مثلا وقتی می گوییم بچه­ من خجالتیه، برچسب می زنید به کودکتان،
این باعث می شود که بچه­ شما اگر روزی خواست یک رفتار غیر خجالتی از خودش نشون بده با خودش بگوید که نه من خجالتی ام، بهتر است من این کار را انجام ندهم، نه نه این با روحیات من سازگار نیست چون من خجالتی ام. پس در نتیجه این لغت را از دایره لغات و زندگیتان حذف کنید.
نکات مهم و جدید: نتایج جدیدترین تحقیقات دنیا درباره کودکان گوشه گیر و درمان قطعی آن
اگر می خواهید به مهمانی بروید و دوست دارید، بچه شما در کنار بقیه کودکان با بزرگترها ارتباط خوبی برقرار کند یا با بچه ها ارتباط خوبی برقرار کند، بهترین کار این است که زودتر به آن مهمانی بروید. قبل از این که همه بیاییند و مکان شلوغ شود. سعی کنید نفر اول یا دوم باشید که در مهمانی حضور پیدا می کنید.

ادامه مطلب...

  • سمیرا رضایی
  • ۰
  • ۰

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم، می تواند به کاهش درد آبسه دندان کمک کند.کودکان باید دو بار در روز (صبح و شب) دندانهای خود را مسواک بزنند. مسواک زدن باید پس از رویش اولین دندان ها، به کودک آموزش داده شود.والدین باید به کودکان کمک کنند که نخ دندان بکشند و آن ها را به انجام اینکار عادت دهند.بسیاری از کودکان تا سن ۶ تا ۸ سالگی، نمی توانند دندان هایشان را به تنهایی مسواک بزنند. مسواک زدن تا این سن، باید با کمک والدین انجام شود. اگر فرزند شما به اندازه کافی بزرگ شده است و به تنهایی مسواک می زند، دندان هایش را پس از هر بار مسواک زدن نگاه کنید و مطمئن شوید که همه ی دندان ها کاملا سالم و تمیز هستند.مراجعه منظم به دندانپزشک همچنین به سالم ماندن دندانها و دهان کودک کمک می کند.مقدار غذاهای قندی مانند شیرینی، شکلات و نوشابه هایی که کودک مصرف می کند را کاهش دهید.هیچگاه مراجعه به دندانپزشک را پشت گوش نیندازید. باید مطمئن شوید که هر نوع پوسیدگی دندان درمان می شود. هیچ پوسیدگی هرگز به خودی خود بهتر نمی شود.بپرسید که آیا یک داروی جدید بر بهداشت دهان و دندان کودک تأثیر خواهد گذاشت یا خیر. برخی داروها باعث کاهش تولید بزاق می شوند و باعث می شوند دندان ها در برابر پوسیدگی آسیب پذیر شوند. بزاق به تجزیه اسیدها از قند و کربوهیدرات کمک می کند و به حفظ سلامت دهان کمک می کند.

ادامه مطلب...

  • سمیرا رضایی
  • ۰
  • ۰

رشد دندانها در نوزاد

دندانها به صورت متقارن بیرون می آیند، به این معنی که مولر(دندان آسیاب) بالا در سمت چپ فک، باید تقریباً همزمان با مولر بالا در سمت راست رشد کند.
رشد دندان مدتها قبل از مشاهده اولین دندان شروع می شود. به عنوان مثال، اولین دندان کودک در حدود شش ماهگی ظاهر می شود، اما رشد آن دندان ها در واقع در سه ماهه دوم بارداری شروع می شود.
ابتدا تاج دندان دیده می شود، در حالی که ریشه ها حتی پس از بیرون آمدن دندان هم رشد می کنند.۲۰ دندان اصلی در سنین ۲ تا ۳ سالگی بطور کامل بیرون می آیند و تا حدود سن ۶ سالگی باقی می مانند.دندان های بزرگسالان در سنین ۶ تا ۱۲ سالگی شروع به رشد می کنند. اکثر بزرگسالان ۳۲ دندان دائمی دارند.دندانهای پایین زودتر از دندانهای بالایی بیرون می آیند.زمان رشد دندان های فک پاییندندان پیشین وسط: ۶ تا ۱۰ ماهدندان های پیشین جانبی: ۱۰ تا ۱۶ ماهمولرهای اول(دندان های آسیاب اول): ۱۴ تا ۱۸ ماهدندان های نیش: ۱۷ تا ۲۳ ماهمولرهای دوم(سری دوم دندان های آسیاب): ۲۳ تا ۳۱ ماه

ادامه مطلب...

  • سمیرا رضایی
  • ۰
  • ۰

قرص جوشان منیزیم

اعتقاد بر این است که منیزیم به شکل سیترات، کلات و کلرید بهتر از مکمل های منیزیم در اکسید و سولفات منیزیم جذب می شود. مکمل های مختلف منیزیم وجود دارد که عبارتند از:

کلات منیزیم – بسیار قابل جذب است و در غذاهای طبیعی یافت می شود. این نوع به اسیدهای آمینه چندگانه (پروتئین) محدود شده و برای بازیابی سطوح منیزیم استفاده می شود.
منیزیم سیترات – منیزیم ترکیب شده با اسید سیتریک. ممکن است در مواردی که در دوزهای بالا مصرف می شود اثر ملین داشته باشد اما برای بهبود هضم و جلوگیری از یبوست بی خطر است.
روغن کلرید منیزیم – منیزیم به شکل روغن که مصرف آن برای روی پوست و به افراد مبتلا به اختلالات گوارشی که نمی توانند منیزیم از طریق مواد غذایی جذب کنند، داده می شود. ورزشکاران گاهی از روغن منیزیم برای افزایش انرژی و استقامت استفاده می کنند، درد عضلانی خسته کننده، زخم ها و یا تحریک پوستی را بهبود می بخشد.
منیزیوم گلیسینات – بسیار قابل جذب است، برای هر کسی که دارای کمبود منیزیم است توصیه می شود و احتمالا اثرات ملینی کمتری نسبت به برخی از مکمل های منیزیم دارد.
تریونات منیزیم – سطح بالایی از جذب پذیری و قابلیت دسترسی بیولوژیک دارد زیرا می تواند در غشای میتوکندری نفوذ کند. این نوع از منیزیم به آسانی قابل دسترس نیست، اما با انجام تحقیقات بیشتر، ممکن است به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گیرد.

ادامه مطلب...

  • سمیرا رضایی
  • ۰
  • ۰

۱- استیل ال کارنیتین Acetyl-l-Carnitine

یک آمینو اسید است که برای بهبود هشیاری، تمرکز و ذهن است. عمدتا با ایجاد استیل کولین، یک انتقال دهنده عصبی، برای یادگیری، حافظه، تنظیم چرخه خواب و کارکرد مغز، به کار می رود. ALCAR به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و آسیب رادیکال های آزاد در سلول های مغزی را متوقف می کند.

 

این قرص، دارای خاصیت ضد افسردگی است که اغلب به عنوان داروی ضد افسردگی تجویز می شود.

میزان مصرف روزانه توصیه شده از ۶۳۰ تا ۲۵۰۰ میلی گرم در روز و بالاتر از ۴۰۰۰ میلی گرم برای درمان بیماران آلزایمری است.

از اینجا می توانید خرید کنید

۲- آلفا جی پی سی Alpha-GPC

آلفا GPC به تشکیل غشای سلولی سالم کمک می کند و سطوح انتقال دهنده های عصبی مثل دوپامین، سروتونین و گاما آمینوبوتیریک اسید را افزایش می دهد.

این دارو در اروپا، برای درمان آلزایمر استفاده می شود.

زمانی که به عنوان مکمل استفاده می شود، می تواند به بهبود حافظه کمک کند.

یک دز معمولی آلفا GPC ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم است.

ادامه مطلب..

  • سمیرا رضایی
  • ۰
  • ۰

۱-روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از پلی فنل است که یک آنتی اکسیدان قوی محافظ مغز است. دقت کنید که بسیاری از روغن زیتون های موجود در بازار مصنوعی هستند. بهتر است خودتان آن را تهیه کنید یا از مارک های معتبر استفاده نمایید.

۲-روغن نارگیل

روغن نارگیل باعث بهبود توانایی نورنهای مغزی برای استفاده از انرژی و همزمان با آن کاهش تولید رادیکالهای آزاد آسیب زا میشود. علاوه بر این روغن نارگیل حاوی چربی های اشباع است که یک ماده ی مغذی ضروری برای بهبود عملکرد غشای سلولی مغز است.

۳-سالمون وحشی

یک منبع طبیعی از چربی های اشباع امگا ۳ DHA است. DHA نقش مهمی برای حفاظت سلامت سلولهای مغزی دارد. همچنین رشد سلولهای مغزی در مرکز حافظه ی مغز را تحریک میکند.

۴-زغال اخته

زغال اخته سرشار از آنتی اکسیدانهای محافظ مغز است. این همچنین به کاهش التهاب و اختلالات مغزی کمک میکند. تاثیر ذغال اخته بر هوش ریاضی و تقویت حافظه کاملا ثابت شده است. می توانید آن را از میوه فروشی ها تهیه کنید.

۵-زردچوبه

بر قسمتهایی از DNA عمل میکند که میتواند موجب کاهش التهاب شود. نقش مهم زردچوبه بر سلامت مغز به نوشته های Vedic برمیگردد که مربوط به بیش از ۳۰۰۰ سال پیش است.

۶-تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از کولین است که یک ماده ی شیمیایی پیشگام برای تولید یکی از مهمترین ناقلهای عصبی یعنی استیل کولین است. علاوه بر آن تخم مرغ حاوی کلسترول است که یکی از ترکیبهای مهم غشای سلولهای مغزی و آنتی اکسیدن محافظ مغز است.

ادامه مطلب...

  • سمیرا رضایی
  • ۰
  • ۰

افکار خود را مدیریت کنید. هیچ کس نمی تواند کاملا فکر کردن را متوقف کند. این کار غیر ممکن است. اگر تلاش کنید که به چیزی فکر نکنید، تنها فکر کردن را متوقف کرده اید نه اینکه تمرکز کرده باشید! به جای آن می توانید مواردی که مانع از آن می شوند تا به یک موضوع خاص تمرکز کنید را از ذهن خود بیرون کنید

ذهن خود را مانند یک بوم خالی یا یک آسمان تاریک تصور کنید. اجازه دهید افکارتان بیایند و بروند ولی هیچ کدام از آن ها را دنبال نکنید. در نهایت مغز شما آرام می شود و احساس فشار کمتری خواهید کرد.

افکارتان را بشمارید. اگر رسیدگی به افکار برایتان سخت است، سعی کنید به آرامی شمارش افکار را انجام دهید. از تماشا و دنبال کردن آن ها خود داری کنید.

توجه فعال را در نظر بگیرید. همانطور که شما کار انجام می دهید و فکر می کنید، تلاش کنید روی کاری که در دستتان است تمرکز کنید. با خودتان سرسخت باشید و زمانی که ذهنتان سرگردان شد آن را به کار بازگردانید. همانطور که شما توجه خود را متمرکز می کنید، آرامش ذهن شما بهبود خواهد یافت.

جسم خود را آرام کنید. یک دلیل از دست رفتن تمرکز، حرکات بدنی است. به عنوان مثال در سالن تئاتر افرادی که مدام روی صندلی هایشان جا به جا می شوند، سرشان را می چرخانند و در کل حرکت زیاد دارند توجه شان را از دست می دهند. تمرکز معمولا با نوع وضعیت بدن در ارتباط است. برای مثال یک صندلی ثابت می تواند تمرکز شما را نسبت به موقعی که از یک صندلی چرخان استفاده می کنید افزایش دهد.

ادامه مطلب...

  • سمیرا رضایی
  • ۰
  • ۰

پرازوسین دارویی است که برای درمان فشار خون بالا تجویز میگردد.
این دارو در درمان بیمارانی که مشکل پروستات داشته و یا نارسایی احتقانی قلب، سندورم رینود و در آخر فئوکروموسیتوما دارند هم بکار میرود.
برخی پزشکان این دارو را برای افرادی که دارای اختلال استرسی پس از آسیب روانی هستند هم تجویز می کنند.
این دارو از طریق شل کردن رگ های خونی برای عبور راحت خون عمل میکند.
شکل دارویی پرازوسین به صورت قرص و کپسول می باشد.
احتیاط در خصوص مصرف پرازوسین
ممکن است پس از مصرف اولیه دچار سرگیجه شوید؛ زیرا این دارو فشار خون را پایین میآورد. این حالت تا زمانی که بدن با این دارو سازگار شود برقرار است. در صورت مصرف سریعاً از جای خود بلند نشوید.
افراد کهنسال ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو حساسیت داشته باشند. به خصوص حالاتی نظیر سرگیجه و یا از حال رفتگی داشته باشند که خطر افتادن را بالا میبرد.
پیش از جراحی مخصوصاً جراحی چشم با پزشک خود در خصوص مصرف این دارو مشورت نمایید.
مصرف این دارو را پیش از مشاوره اولیه با پزشک متوقف نکنید. به دلیل اینکه، در صورت قطع مصرف امکان دارد عوارضی به دنبال داشته باشد. به همین دلیل شاید نیاز باشد که دوز دارویی تان به تدریج کاهش یابد.

ادامه مطلب...

  • سمیرا رضایی
  • ۰
  • ۰

کلسی تونین چیست؟

کلسی تونین (تیروکلسی تونین) هورمون پروتئینی که در انسان و دیگر پستانداران ترشح می شود و عمدتا سلول های C در غده تیروئید موجود است.
نقش اصلی کلسی تونین در پیشگیری از پوکی استخوان است.
اثر کلی کلسی تونین کاهش غلظت کلسیم خون در هنگام بالا رفتن از حد طبیعی می باشد.
همچنین میزان غلظت فسفر در خون را کاهش می دهد.
هورمون: بافت یولتی موبرن چیال و کلسی تونین
کشف کلسی تونین (تیروکلسی تونین) در سال 1961 اهمیت مطالعات تطبیقی ​​در غدد درون ریز را نشان داد.
اهمیت آن در انسان مشخص نیست، زیرا بیمارانی که سطح بسیار پایین یا بسیار بالایی از کلسی تونین دارند اثرات نامطلوب را نشان نمی دهند.

ادامه مطلب...

  • سمیرا رضایی